101205 - She's got the looks that kill

Morsning Korsning

I fredags var jag och pratade om praktikplats i en butik på Center Syd. Det står nu mellan tre andra kandidater och mig så får se vem det kan bli. I fredags kväll så kom min morfar och hans fru ner med tåget. De åker hem imorgon (måndag).

Idag har vi varit och provåkt Citytunneln och nytt pågatåg. Lite häftigt ändå :)

Nu kan jag varna för ett långt inlägg angående Sthlm ;) Läs om ni pallar annars skit i det haha.

Stockholm 1-2 december 2010
Kajsa och jag fick skjuts in till Lunds central och vi var framme ungefär tjugo över åtta. Tåget skulle gå 8,28 så vi gick up till perrongen och väntade. Vi väntade och väntade i kylan men det kom inget tåg. Det kom upp ett nytt tåg på monitorerna på perrongen och alla som resenärer som skulle med Stockholms tåget blev väldigt förvirrade. Vi pratade med några som sa något om ett tåg som skulle gå 9,28 men fattade ingenting. Dryga halvtimmen efter tågets ordinarie avgångstid och utan att få någon information alls så gick vi till kundcentret där vi får reda på att tåget ska gå 9,20. Någon minut senare ropade de upp i högtalaren att tåget var inställt!? Vad f*n gör vi nu då. Sen ropar de ut igen att tåget inte är inställt. Kajsa och jag går förbi tågvärdarna som också skulle med tåget och tjejen visste inget men killen som precis hade avslutat ett telefonsamtal sa att han hade pratat med lokföraren som sa att tåget var inställt. Jag frågade om de tåget som skulle gå 9,28 och hon sa att vi skulle hoppa på det men att det inte var säkert att vi skulle få sittplatser.

Kajsa och jag sprang ut till perrongen och pratade med en tågvärd för det tåget och frågade om vi fick följa med och jag sa att vi kunde sitta i bistron. Lite eftertänksamt så sa hon att det var okej. Vi träffade ett par som också skulle med tåget som hade pratat med sj om att få pengarna tillbaka. Det tog några minuter innan tåget gick och det började komma fler. De ropade sedan ut i högtalarna att alla som skulle med 8,28-tåget hade hoppat på detta men att det var fullbokat redan så man fick hoppa runt på lediga platser, sitta i bistron eller stå. De som hade biljett till de tåget hade ju förtur på platserna. Kajsa och jag fick tränga ihop oss med ett äldre par i en liten u-formad soffa i bistron.

När vi lämnade Lund sa de att 8,28-tåget skulle komma 30-40 min efter detta. När vi kom till Hässleholm så skulle det tidiga tåget vara efter det vi satt på så vi fick välja mellan att sitta kvar på detta eller att hoppa av och ta vårt ordinarie tåg och få våra sittplatser. Kajsa och jag bestämde oss för att sitta kvar för vi pallade inte packa ihop och gå ut och sen var man ju lite osäker ändå. Sån tur att vi inte hoppade av! För när vi lämnade Hässleholm så sa de att tåget var helt inställt! Tänk på de stackarna som faktiskt hoppade av! Sen sa de att sj hade fixat med buss som skulle stå och väntade på oss vi varje station som vi kunde ta men nej tack. Det skulle säkert ta ännu längre tid att ta sig fram. Första problemet vi fick var ett signalfel så vi stod still ett tag. De andra var att vi hamnade bakom ett godståg som inte kunde byta spår för att växlarna hade frusit fast. Det tredje kom efter att vi lämnat Norrköping, då fick vi problem med parkeringsbromsarna så de fick stanna tåget och gå och röra på de men det gick inte så de fick hamra lite på dem. Där stod vi still i över en halvtimme. De fick t.o.m starta om tåget och stanna på nästa station för att kolla strömtillförseln för vi hade stått still så länge. Det hela slutade med att vi var nästan 4 timmar efter våra ordinarie ankomsttid. Eftersom Kajsa och jag bara skulle vara uppe ett dygn så var ju dessa 4 timmar väldigt värdefulla för oss! Vi kom iaf fram och vi tog tunnelbanan ut till Tekniska högskolan och gick sen till vår morbrors hus. Han skulle dock inte vara hemma men hans fru och vår lille kusin Caspian var där så vi åt middag och hade lite mysigt innan vi trötta gick och la oss.

Torsdag morgon vaknade vi ganska tidigt. Jag fick ett telefonsamtal där de frågade om jag kunde jobba men det var ju inte så lätt då jag var i Sthlm haha. Vi gick upp och åt god frukost med Karin och Caspian. Strax efter nio gick Karin till jobbet så Kajsa och jag hade lite egentid med lille Caspian. Vilket var väldigt mysigt men han undrade varför jag målade mig i ansiktet när jag penslade på foundation hahah. Så söt. Det gulligaste var dock när han helt plötsligt började prata skånska haha. Annars pratar han ju väldig stockholmska.

Vi gjorde oss i ordning och packade väskorna och gick upp mot dagis. Kajsa drog Caspian på pulkan så elva var vi på dagis precis lagom till lunchen. Vi sa hejdå och gick sen till tunnelbanan. Tog oss in till Kulturhuset och när vi kom dit så trodde vi att det inte var någon där men sen när vi kom in så såg vi ju att det var kö inomhus. Vi köpte hennes senaste bok och väntade i kö. Vi stod 1 timme innan hon började signera och sen tog det ytterliggare 45 min innan det var vår tur. De hade ett himla smart system faktiskt. De sa åt oss att ha boken och kamera redo och så gav man boken till en tjej och kameran till en kille. Tjejen gav sedan boken till Kat. OMG… Det första hon sa va ”Hi, oh I like your shirt!” (jag hade min Mötley Crüe-tröja på mig). ”Thank you” lyckades jag få ur mig och ”I think you’re awesome!”. Det blev hon jätteglad för hon tackade så mycket. Så hon signerade boken och gav den vidare till några killar och sen fick man ställa sig så man fick ta foto och sen gå därifrån med boken och kameran. Allt gick så fort och jag var i chocktillstånd ett tag efter. Det var ju självaste Kat Von D! Kajsa märkte att jag inte riktigt var med haha. 

Glada gick vi runt på stan i kylan. Vi fick handlat några julklappar och jag köpte faktiskt en bandtröja och kedjor till mig själv hehe. Kommer nog att komma upp en bild sen. När klockan började närma sig fem så gick vi bort mot Sthlm C. Tåget hem skulle gå 17,40. Vi satte oss ner på en bänk för att kolla på den stora tavlan. Helt plötsligt så ändrade de tiden till 17,55. Denna gången fick vi iaf information och satt inomhus. Sen helt plötsligt var et ändrat till 18,20. Detta berodde på att tåget som skulle kommit från Malmö 15,39 alltså det tåget som vi skulle åka hem med hade inte kommit fram än. 18,25 var det sista vi såg innan vi gick till perrongen. Tjugo över sex rullade tåget in och det hoppade av en massa arga människor. Det förstår jag det haha. Vi väntade en stund tills vi såg andra hoppa på tåget då hoppade vi också på. Vi kom iväg en timme efter ordinarie avgångstid. Kajsa och jag var ganska trötta och blev väldigt uttråkade på tåget. Vi gick och köpte te och kaka i bistron en gång men försökte annars att sova vilket inte gick så bra. Det hela slutade iaf med att vi var drygt en och en halv timme försenade till Lund. Far var snäll och kom och hämtade oss så vi kunde komma hem. Var hemma strax efter halv tolv eller något sånt.

*Happy happy happyy*


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, ja SJ står ju för Sena Jämt ;)

2010-12-05 @ 23:41:34
Postat av: Bunny

Kul!



Svar: Ja, beroende på när du ska ha den, men annars kan jag nog det :D

2010-12-06 @ 20:33:37
URL: http://harajukumademedoit.blogg.se/

Vill du säga något, gör det här:

Vem är du?:
Vill du bli ihågkommen?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du säga?:

Trackback
RSS 2.0