chaos royale.

Hallo!
 
 
Det var länge sedan jag skrev här på bloggen. Det blir så när det har varit en del att göra; passat Charles, hjälpt till att ta upp båten och täckt den, har varit på tre jobbintervjuer på samma vecka och även varit uppe i Växjö och hälsat på syrran. Det var riktigt mysigt att vara där och komma i från allt här hemma. 
 
I går så träffade jag Elin och vi var ute på Emporia och shoppade. Blev lite smått och gott så som nya jeans, ny blazer, påslakanset och ljusstakar m.m. Vi avslutade våra väldigt trevliga shoppingdag med en lyxig middag på Vapiano. Åh vad jag gillar italiensk mat. Det var en väldigt trevlig dag, uppskattade verkligen det. Ännu bättre var det att Rossi lyckades på sista varvet knipa tredje platsen på griden framför Lorenzo under kvalet. 
 
Idag har det varit en annan femma. Ni som inte vill läsa mer om MotoGP behöver inte läsa vidare. Känner att jag behöver få ut lite av min frustration från dagen. Eftersom dagens race var i Malaysia så missade jag Moto3 då det började klockan fem i morse. Lyckades komma upp (lite tack vare vintertidens början) och se slutet på Moto2. Det var lite spännande då andra platsen i världsmästerskapet fortfarande är öppet inför sista racet i Valencia. I pausen innan MotoGP så såg jag början och slutet på Moto3. Jag trodde att det skulle avgöras idag och att Kent skulle bli världsmästare men nej, det gick inte så bra de sista varven och han har nu en 24-poängs ledning framför Oliveira som jag hoppas han kan ta igen i Valencia och ta hem mästerskapet där.
 
När det sen var dags för MotoGP så blev jag nervös. Det har varit några race sen jag senast skrev om det i Misano och Rossi hade en ledning på 11 poäng inför de sista två racen. Det var spänt då Rossi anklagade Marquez på presskonferensen i torsdags för att han hjälper Lorenzo, att han ska vinna mästerskapet. Det började ändå bra i starten; Pedrosa ledde med Marquez på andra plats och Rossi på tredje. De två Ducatis var också snabba och lyckades komma före Lorenzo till första kurvan. Ganska snabbt så lyckades han dock köra om båda två på samma gång och hamnade bakom Rossi som han också körde förbi snabbt. Han lyckades även ta sig förbi Marquez och upp på en andra plats. Rossi knappade in på Marquez och sen började en jäkla fight. 
 
I och med det som hände i torsdags så blev det en massa skriverier i media och även kommentatorerna tryckte på spänningen mellan Rossi och Marquez. De körde om varandra kanske 20 gånger under de första tre-fyra varven. Rossi blev sur för det verkade som Marquez försökte bromsa Rossi för att inte hinna ikapp Lorenzo. Till slut så rann bägaren över och Rossi körde medveten lite brett för att markera för Marquez att det inte var okej det han gjorde. De kom väldigt nära och de slutade med att Marquez körde omkull. Det sas att Rossi gjorde det medveten och det gick till att incidenten skulle undersökas av race direction. Rossi knep tredje platsen och Lorenzo andra vilket betydde att Rossi ledning krympte till 7 poäng. Jag var så nervös för var beslutet om incidenten skulle bli. Ryktena började gå för olika straff och att Rossi skulle ha sparkat på Marquez som fick honom att köra omkull. 
 
Bild från indobolanews.com
 
Jag följde med mina föräldrar ut med hunden en sväng medan vi väntade på post-race presskonferensen. Kommentatorerna sa nämligen att den var försenad då Rossi och  Marquez besökte race direction för att argumentera för sin sak. Det hela slutade med tre straffpoäng för Rossi och att han måste starta sist i nästa (vilket är även sista) race. Rossi kom aldrig på presskonferensen och Pedrosa (som vann) och Lorenzo fick ta den själva. Pedrosa valde att inte tala för någon och vara ganska neutral vilket jag tyckte var riktigt bra. Lorenzo däremot anklagade Rossi för att medvetet "sparka" ut Marquez och att han aldrig skulle göra något sånt. Han sa att Rossi skulle tappa fans på detta och att respekten för honom som idrottsman har försvunnit. Yamaha överklagde beslutet men nekades. Både Rossi och Marquez har uttalat sig om saken. Rossi säger att Marquez körde väldigt fult och han bara ville säga till Marquez och undra vad han höll på med. Därför körde Rossi medveten ut längre men menade inte för att Marquez skulle krasha. Rossi menar också att Marquez körde in i hans ben och sen omkull. Marquez å andra sidan menar att Rossi "sparkade" ut honom med benet medvetet. 
 
Både Lorenzo och Marquez tyckte att straffet för orättvist då Rossi fortfarande får ha kvar sin 7 poängs ledning. Hur han ska kunna köra upp sig och vinna från sista platsen känns just nu nästan så gott som omöjligt. Men som många har sagt så är inget omöjligt inom motorsport. Allt kan hända. Min far och jag har kollat på repriser och intervjuer och själva bildat oss en uppfattning av det hela. Dock blev jag lite överraskad när min far visar fingret åt Marquez under hans presskonferens då han aldrig brukar visa några speciella känslor för MotoGP. Men vi båda har uppfattningen om att Marquez medveten försökte förstöra för Rossi, precis som Rossi själv och andra sa, med att köra fult med ändå lagligt. Att Rossi gick så långt att medvetet försöka markera för Marquez på det sättet, som även är olagligt, kanske inte var det bästa. Detta är katastrof inom motorsportsvärlden. Lorenzo menar att Rossi fick ett "milt" straff bara för att det var Rossi och hans namn väger tungt. 
 
Min far sa att det inte är första gången som förare kör fult för att förstöra för Rossi. Men i slutändan vem är det som fortfarande är kvar i sporten? Jo Rossi, för han är en utav de bästa motorcykelförarna i världen! De tidigare har lagt av eller inte riktigt kommit tillbaka. Det är bara Rossi som fortfarande har det. Han har visat det hela denna säsongen genom att vara jämn genom hela säsongen och endast missat ett podium två gånger utav 17. 
 
Jag började vänja mig vid tanken att Rossi inte kommer få ta sin tionde världstitel i år för som sagt det känns som det i stort sett är omöjligt för honom att lyckas köra om 20 förare under ett race. Det skulle va om Lorenzo gör ett misstag och kör av eller hamnar så långt bak att 7 poäng räcker för att Rossi ska ta det. Dock så vet jag att Rossi inte kommer att ge sig, det är vinna eller försvinna i Valencia. Han kommer även att vara sugen på revansch inför nästa säsong. Känns ändå inte riktigt rättvist att mästerskapet ska sluta på detta sättet.
 
De stora förlorarna i detta är, i mina ögon, Lorenzo och Marquez som båda talar så illa om Rossi. De har båda sjunkit i mina ögon även fast Lorenzo inte varit något favorit för mig ändå men Marquez har. De kan även komma och tappa fans pga det. Det kommer också att bli problem för Yamaha att ha både Rossi och Lorenzo i samma team nästa säsong. Speciellt eftersom Lorenzo talar illa om sin stallkamrat. Även Rossi kommer nog tyvärr att tappa fans pga detta. Dock så ropade alla Vales namn och hejade på honom när han fick sin pokal medan Lorenze blev utbuad. Jag hade nog aldrig buat åt någon högt på det sättet för jag tycker det är osportligt. Det slutade med att Lorenzo lämnade podiet inför champagnesprutningen. Han skyllde på att han var yr efter racet (det är ju väldigt varmt i Malaysia vilket gör det svårt att köra) och att det var därför han gick. Ha! säger jag. Han skyller på det då han inte vill bli utbuad. 
 
Nä usch det här har verkligen varit tufft och det finns så mycket jag hade velat och kunnat säga men jag känner att jag redan har gjort det här inlägget alldeles för långt. Jag funderar lite på att starta upp en ny blogg där jag kan skriva om mer om bara MotoGP. 
 
Jag vill ändå avsluta med att säga; även fast det inte var det smartaste gjort av Rossi idag, fast jag förstår varför han gjorde det, så kommer han alltid vara störst för mig. Han kommer alltid att vara min idol!
Bild från foxsport.com

Kommentarer

Vill du säga något, gör det här:

Vem är du?:
Vill du bli ihågkommen?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du säga?:

Trackback
RSS 2.0