Silverstone GP 2015

 Hallo!

Eftersom jag var i väg i Stockholm i helgen så missade jag MotoGP-racet i Silverstone. Jag hade några olika alternativ men valde att hålla mig bort från sociala medier för att inte få reda på hur det gick och titta på det i efterhand. Så igår när jag kom hem efter jobbet så satte jag mig och tittade. Försökte att hålla en tidning för datorskärmen för att jag inte skulle se vem som vann när jag gick in på hemsidan. Tyckte jag såg en par gula handskar och tänkte att det skulle kunna vara Rossi. Far hade redan sett det och sagt att det var ett wet race (vilket menas med att det regnar under själva racet). Han skrev även och frågade om jag ville veta resultatet så hade en liten förhoppning. SPOILER ALERT. Vilket race! Lorenzo tog täten först med Marquez som tvåa. Rossi lyckades ta upp sig till tredje platsen och lyckade sen köra om både Marquez och Lorenzo och tog ledningen! Lorenzo tappade ganska mycket och låg som sämst på en sjätte plats. Han körde av på free practice i Assen för två sedan under regn. Det var en rejäl vurpa och han bröt nyckelbenet. Fick snabbt flygas till Barcelona för att opereras och var sedan med på racet på söndagen. Då var han faktiskt en hjälte. Några race senare så körde han omkull igen och bröt samma nyckelben igen. Tror den rädslan sitter i lite grann fortfarande.

 

Rossi kunde dock inte riktigt köra ifrån Marquez som hängde på. Han hade några tillfällen då det såg ut som att han skulle köra om men blev inte av. Rossi höll ett väldigt högt tempo och pushade Marquez att följa med så långt att han till slut fick en highside och körde av. Nu låg Rossi som ensam ledare med 7 sekunder ner till Petrucci.  Han började ta det lite lugnt men Petrucci tryckte på och lyckades ta ner avståndet till strax under tre sekunder som fick Rossi att börja pusha igen.

 

Racet slutade med tre italienare på podiet, vilket inte händer så ofta. Rossi vann! Petrucci som innan har haft åttonde plats som sitt bästa resultat tog andra platsen (han är stark under våta förhållande) och Dovizioso på tredje platsen. Lorenzo slutade på en fjärde plats. Detta betyder också att Rossi leder världsmästerskapet med 12 viktiga poäng! Jag var så glad igår att jag inte kunde sluta le på i stort sett hela kvällen.

 

Danny Kent tog hem vinsten i Moto3 och är den första britten som vunnit i den lättaste klassen. Det gjorde mig också glad. Vädret var dock ännu värre under detta racet än under MotoGP.

 

Alex Marquez tog hem fjärde platsen i Moto2 och Rabat hamnade på pall med sin tredje plats. Vilket är också ett ganska bra resultat. Mycket bra jobbat av Marquez som kanske äntligen har börjat lära sig hur man gör en Moto2-cykel.

 

 
 
Bilder från MotoGPs facebook. 
 

Next up, Misano in two weeks time!

 
 

Kommentarer

Vill du säga något, gör det här:

Vem är du?:
Vill du bli ihågkommen?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du säga?:

Trackback
RSS 2.0