this is a sticky situation/San Marinos GP 2015

Hallo!
 
Måndag igen, det är läskigt va fort tiden kan gå. Känns som att det inte var så länge sedan de var förra måndagen. Anyway, det har varit en fullspäckad helg. I fredags så hann jag hem en liten sväng efter jobbet innan jag åkte tillbaka till Lund igen och mötte upp Alex, Dóra och Ellen. Vi beställde mat och sen gick vi hem till Ellen och åt, pratade, spelade spel och hade det väldigt trevligt. 
 
Vaknade upp i lördags med huvudvärk (ej bakfylla då jag drack alkoholfritt) så tog det lugnt på förmiddagen och sen fick jag städat lite på eftermiddag för Carins ankomst på kvällen. Försökte dricka både vatten och kaffe men huvudvärken ville inte försvinna så jag fick till slut ta en tablett och tack och lov så hjälpte det. Jag mötte upp Carin vid bussen och sen gick vi och hämtade pizza. Vi satt hos mig en stund, åt och pratade. Sen var det dags att gå mot Sanna för lite festande. 
 
Även fast det blev en sen kväll så lyckades jag komma upp i hyfsad tid och hann till och med att se MotoGP warm-up. Kl 11 var det dags för första racet, Moto3. Spoilers! Det såg ut som att Danny Kent körde som han brukar, lägger sig precis bakom ledargruppen och inväntar. Tyvärr så gick han över säkerhetslinjen för många gånger och race direction gav honom penalty så han fick åka ner en plats och eftersom gruppen bakom ledargruppen låg 4 sekunder bakom så kom han aldrig riktigt i fatt igen. Han slutade på en sjätte plats. Bastianini tog hem det efter ett annars spännande race. Att se hans glädje över sin första vinst gjorde en så glad inombords. 
 
Moto2 började också bra, Zarco lyckades inte få sån bra start och kunde inte ta ledningen direkt och dra ifrån som han brukar. Aegerter och Rins tävlade om första platsen och ett misstag av Rins gjorde att båda föll, vilket i sin tur fick Zarco att ta ledningen och kunde sedan dra iväg. Rabat gjorde också en dålig start och hamnade ganska långt bak men lyckades köra upp sig och knep andra platsen. Tyvärr så körde både Kallio och A Marquez av.
 
Jag orkar knappt berätta om MotoGP då det är så mycket. Innan själva racet så var jag nervös, som vanligt. Lorenzo på pole position med Marquez efter sig och Rossi på tredje platsen. Lorenzo gjorde en bra start och tog ledningen men även Marquez och Rossi gjorde en bra start. Efter något varv så började det regna och förarna fick besluta om de skulle in och byta cykel till en med wet tires. Här handlar det både om taktik och tur. De tre ledarna Lorenzo, Mariquez och Rossi körde alla in och bytte samtidigt. Rossi kör bra under regnoch lyckades ta sig förbi både Marquez och Lorenzo. Själv satt jag och skakade och mådde illa i soffan pga nervositet. Marquez tappade en del och Rossi lyckades öppna upp ett litet försprång mot Lorenzo. En stor nackdel var att det slutade regna och banan började torka. Man sliter ut sina wet tires väldigt fort om man kör med dem på torrt underlag. Nu kom den stora frågan när det var värt att gå in och byta till slick tires igen och när. Marquez var den första av ledartrion som gjorde det. Till slut gick Lorenzo in och bytte med Rossi stannade kvar ett varv till och han borde ha gått in när Lorenzo gjorde det men men. Helt plötsligt låg en cykel i gruset och när kommentatorerna halvt skriker att det är Lorenzo som kört av så skriker jag till från soffan. Jag har bett, lite på skämt, att Lorenzo ska köra av under racen och så gör han det. Så samtidigt som jag är glad för att han inte tog några poäng så tycker jag lite synd om honom. Rossi körde in och bytte men slutade femma, hade han åkt in ett varv tidigare så kanske han hamnat högre upp men det är svår att veta under dessa omständigheterna. Detta är första gången denna säsongen som Rossi hamnar utanför podiet men han plockade, som kommentatorn Nick Harris brukar säga 11 "precious points". Han har nu en ledning på 23 poäng över Lorenzo. Nu gäller det att hålla det också! Marquez val att gå in före båda Yamaha-förarna spelade till hans fördel då han tog hem vinsten. 
 
Rossis hemmabana, Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini 
Misano World Circuit Marco Simoncelli, där han har enormt stort stöd
 
Next up Aragón in two weeks time.

Kommentarer

Vill du säga något, gör det här:

Vem är du?:
Vill du bli ihågkommen?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du säga?:

Trackback
RSS 2.0