Assen 2017

Hallo!

Midsommar. Som sagt så gjorde vi lite repris från förra året. Halv två natten till midsommarafton kom mina föräldrar och hämtar Björn och mig i ösregn. Jag hade lite svårt att somna i bilen men lite lyckades jag. Vi hann meden tidigare buss än vad som var tänkt så kvart i fyra på morgonen så körde vi på färjan i Rödby, Danmark. Mina föräldrar och Björn åt lite frukost och jag drack bara lite kaffe. Efter 45 minuter så var det dags att köra av färjan. Vi körde inte så långt, bara till Burg. Detta för att handla lite på Fleegard inför midsommar. Björn som älskar choklad blev helt till sig när han fick se erbjudandet på Ritter Sport så det blev 10 stycken hahah. Sen var det dags för mig att köra. Jag har inte kört autobahn innan så var lite nervös. Det gick väl helt okej men satt på helspänn hela tiden. Fick ont i handleden för att jag spände mig så mycket. 

Efter ett tag så lyckades jag väcka alla som siv i bilen genom att jag var tvungen att bromsa in häftigt då en lastbil började blinka och köra ut mitt framför mig. Strax därefter så körde vi in på en rastplats och en åt en andra frukost.

Far och jag

Sen fortsatte min mor att köra sista biten. Vi kom fram lite tidigare än vad vi trodde och åkte direkt till banan för att hämta ut våra biljetter och passade på att titta på lite fri träning.

Vi åkte till hotellet i hopp om att få checka in men de var jättestränga med att man inte fick checka in innan 15. Så istället så satte vi oss i bilen och började köra runt för att leta upp ett picknickbord. Det var inte det lättaste måste jag säga. Till slut så hittade vi dock ett i en vägkorsning. Där satte vi oss och folk som kom körandes och cyklandes förbi tittade lite konstigt på oss. Men vi fick i alla fallvårt midsommar firande med sill, potatis, köttbullar och nubbe.

När vi äntligen fick checkat in så tog vi en powernap innan det blev lite jordgubbar och vin på mina föräldrars rum. Sen gick vi ner till hotelbaren, beställde lite dricka och spelade spel innan det var dags att gå och lägga sif och sova. 

Dag 2. Utlovat med regn och visst blev det så. Inte så mysigt men rätt påklädd så är det ändå okej. Regnjacka och poncho är att rekommendera. Kvalet gick ganska bra och detta var bara uppladdning inför dagen efter. 

När vi kom tillbaka till hotellet så tog min mor och Björn en liten simtur i hotellets pool medan min far och jag tittade på. Efter en snabb dusch så möttes vi sen alla upp i hotellets restaurang och åt god mat och drack gott vin. Eftersom de hade översatt fel i den engelska menyn och min far därför fick fel mat så bjöd de på kaffe och några söta små chokladbitar

choklad till efterrätt. Det tycker jag är service det. 

Inte ofta man får vin i hink.

Dag 3. Racedag. Upp tidigt och packade ihop, snabb utcheckning och sen köra till banan. Vi åt lite frukost på parkeringen innan det var dags och gå in och sätta sig på sina platser. Det började med Moto3. Där satt och och hejade på min favorit Bastianini som tyvärr fick bryta efter att ha blivit påkörd tidigt i lopppet. Vi hejade även på McPhee som är Björns favorit och roligt nog så hamnade an på pall denna gången. Efter det så tänkte vi att vi skulle sitta kvar och vänta på Moto2 innan vi skulle käka och sen se MotoGP. Men vi hade missat något för de sa att det var MotoGP och tidschemat stämde inte. Jag såg att han som satt framför mig hade köpt ett program så jag försökte titta över axeln på honom och såg då att de hade ändrat i schemat och nästa race var MotoGP. 

När starten gick så kände jag att pulsen började slå lite extra hårt. När sedan Rossi körde om och tog första platsen var det stora jubel från läktaren. Speciellt eftersom vi satt precis bredvid läkataren där hand fanclub höll till. Han lyckades öppna upp en liten fördel från de andra fram tills de vita flaggorna började vifta. Regn... Nu börajde mitt hjätra så ännu fortare och i takt med detta så började de tre förarna efter Rossi att närma sig också. Här var bara tanken att ni skiter det sig. Men även fast Petrucci var nära att köra om så lyckades han inte. Rossi höll det hela vägen till slutet och oj vad det skreks! Jag skakade av glädje för detta var hans första vinst på väldigt länge! Så otroligt roligt. Nu har han också slagit rekord genom att ha haft den längsta vinnarkarriärren genom tiderna. Han är verkligen den bästa, en legend! 


Sen var det dags för Moto2 men eftersom vi inte riktigt har någon som vi hejar på och ville komma iväg innan alla skulle därifrån, det är ju ändå 100 000 människor på banan, så köpte vi något att äta och sen satte vi oss i bilen. Sov en hel del på vägen hem. Vi hann även inom bordershop och köpte lite alkohol som vi gjort slut på här hemma. Sista biten hade jag riktigt svårt att hålla mig vaken. Halv tolv var vi hemma och det var bara att direkt hoppa i säng och sova i o m att man skulle upp tidigt och jobba dagen efter. 

För att sammanfatta så var det en väldigt bra resa. Speciellt eftersom Rossi vann och slog rekord men allt gick bra och vi alla är nöjda. 

Vi får se vilken/vilka banor det blir nästa år. 


Kommentarer
Postat av: Bunny Therése

Vad kul! Och modigt med att köra på Autobahn!! :O

Svar: Det var lite läskigt faktiskt. Är det inga bilar så är det nog ganska kul dock ;)
Annaaaanas

2017-07-10 @ 19:48:41
URL: http://bunnydrugz.blogg.se/

Vill du säga något, gör det här:

Vem är du?:
Vill du bli ihågkommen?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du säga?:

Trackback
RSS 2.0